Isnin, 28 Disember 2009

'AWANG HITAM' IMIGRESEN BIMBANG...

KUALA LUMPUR 16 Nov. – Jabatan Imigresen melahirkan rasa bimbang dengan trend peningkatan kemasukan secara haram warga Afrika atau dikenali sebagai ‘Awang Hitam’ ke negara ini.

Ini kerana siasatan mendapati mereka yang memasuki negara ini melalui cara tersebut banyak menyumbang dalam kegiatan jenayah.

Timbalan Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Raja Mohammad Raja Ismail berkata, antara cara yang digunakan oleh mereka untuk memasuki Malaysia ialah melalui ‘jalan tikus’ dan pasport palsu yang didalangi oleh sindiket antarabangsa.

Katanya, maklumat itu diperoleh hasil tangkapan warga berkenaan di Lembah Klang dalam tempoh Januari hingga November lalu.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah tangkapan terbabit di atas faktor keselamatan.

“Bilangan kemasukan ‘Awang Hitam’ ke negara ini menggunakan dokumen palsu walaupun masih kecil jumlahnya tetapi perlu dipandang serius kerana menimbulkan banyak masalah dan jenayah.

“Imigresen sedar perkara ini dan akan bertindak dan melakukan operasi secara berterusan untuk memburu mereka,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan khas Utusan Malaysia hari ini mengenai kebanjiran warga Afrika sehingga menimbulkan ketidakselesaan di kalangan penduduk tempatan.

Dalam laporan tersebut, sebanyak 56,240 warga negara itu dikesan memasuki Malaysia secara sah, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Seramai 21 warga Afrika ditahan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini kerana pelbagai kesalahan jenayah.

Dalam pada itu, Raja Mohammad memberitahu, selain memasuki negara menggunakan jalan tikus dan pasport palsu, warga Afrika juga dikesan tinggal lebih masa di negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan