Ahad, 27 September 2009

KDN SIASAT TAKTIK LICIK WANITA CHINA

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengesahkan sedang menyiasat taktik licik wanita warga China yang berkahwin dengan lelaki tempatan untuk mengabui mata pihak berkuasa daripada kegiatan pelacuran mereka.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, jumlah mereka yang terlibat bagaimanapun masih dalam bilangan yang kecil dan terkawal.

Beliau berkata, pihaknya telah mengarahkan pihak berkaitan agar meningkatkan penguatkuasaan bagi mengelak undang-undang negara disalah guna dan dieksploitasi untuk kegiatan tidak bermoral.

"Walaupun Malaysia sedang mempercepatkan proses kenegaraan, status penduduk tetap (PR) dan sijil kelahiran lewat namun ia tidak bermakna kerajaan akan berkompromi dalam perkara sedemikian rupa.

"Insya-Allah dalam masa setahun ini, kita boleh sediakan proses yang lebih efisien, telus dan adil," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang dihubungi turut menegaskan bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) memandang serius mengenai isu berkaitan pelacuran.

Beliau berkata, pelbagai operasi dijalankan bersama agensi kerajaan lain seperti Jabatan Imigresen bagi membanteras perkara tersebut.

"Kita akan ambil tindakan tegas jika didapati wanita-wanita itu terlibat dalam pelacuran dan menggunakan pas lawatan sosial jangka panjang.

"Kita akan rampas pas lawatan sosial jangka panjang yang diberikan kepada mereka dan menghantar pulang ke negara asal.

"Tidak kiralah mereka telah berkahwin dengan lelaki tempatan kerana jika mereka ditangkap di pusat pelacuran maka kita akan ambil tindakan," katanya di sini hari ini.

Ditanya jika Akta Imigresen sedia ada perlu dikaji, Musa menjelaskan, ia tidak perlu memadai dengan memperketatkan penguatkuasaan.

Semalam, Utusan Malaysia mendedahkan wanita warga China yang terbabit dengan sindiket pelacuran di negara ini kini semakin berani termasuk sanggup berkahwin dengan lelaki tempatan bagi mengabui mata pihak berkuasa.

Tujuan mereka berkahwin tidak ikhlas, sebaliknya hanya untuk dijadikan platform supaya boleh tinggal lebih lama di Malaysia bagi tujuan pelacuran.

Melalui perkahwinan itu, mereka boleh tinggal selama setahun di negara ini melalui pemberian pas lawatan sosial jangka panjang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan